Cinci organizații neguvernamentale din Europa – Federația Young Men’s Christian Associations România (YMCA România), în calitate de coordonator,  împreună cu Asociația Young Initiative -România (AYI), -Sdrujenie “Nadejda-CRD” -Bulgaria (Nadejda), The Coordinating Committee for International Voluntary Service – Franța (CCIVS) și Alliance Europeenne des YMCA –  Belgia (YMCA Europe), în calitate de parteneri – au realizat o cercetare privind implicațiile pandemiei de Covid-19 pentru tineri și lucrătorii de tineret, în cadrul proiectului AlwaysON for Youth co-finanțat prin Programul Erasmus+.

În perioada august 2021 –  ianuarie 2022, 447 de persoane din toată Europa și-au împărtășit opiniile și perspectivele în procesul de cercetare: 121 de respondenți au participat la interviuri și 326 de persoane au răspuns la sondajul public. Mai mult decât atât, la sfârşitul lunii martie 2022 a fost organizat un laborator virtual cu scopul de a testa concluziile cercetării.

Forma finală a raportului este acum disponibilă online și oferă o serie de perspective pentru a înțelege implicațiile pandemiei de COVID-19 pentru lucrătorii de tineret și tineri, în legătură cu lucrul digital cu și pentru tineri. Constatările cheie ale interviurilor, din  sondajul public și laboratorul virtual sunt următoarele:

  • Peste 50% dintre tineri au afirmat că s-au confruntat cu diferite provocări în timpul pandemiei; aproximativ 40% dintre ei au spus că nu s-au confruntat cu nicio provocare legată de siguranța și bunăstarea digitală.
  • Oboseala digitală a fost cea mai observată tendință negativă în timpul pandemiei. Participanții la sondajul public au evaluat și impactul pandemiei asupra sănătății lor mintale ca fiind negativ.
  • Frecvența asociată oboselii digitale este îngrijorătoare, 74,84% afirmând că s-au confruntat uneori sau des cu această situație. În plus, stresul digital a fost experimentat de 64,11% dintre respondenți.
  • Lucrul digital cu tinerii a luat avânt în timpul pandemiei și putem afirma că este aici pentru a rămâne; se deschide așadar un nou spectru de activități, iar altele, mai tradiționale, devin învechite deoarece lucrul digital necesită multă pregătire de acum înainte.
  • În timp ce sectorul educației formale a primit sprijin guvernamental pentru a facilita tranziția către un mediu de învățare online, sectorul educației non-formale (inclusiv lucrul cu tinerii) s-a schimbat și s-a adaptat la mediul online în principal datorită investiției personale a lucrătorilor de tineret.
  • În ceea ce privește provocările și oportunitățile identificate pentru siguranța și bunăstarea digitală în timpul pandemiei, respondenții au reflectat în mare parte provocările în răspunsuri. Acest lucru s-ar putea explica deoarece pandemia a declanșat o schimbare bruscă a tiparelor profesionale și personale, necesitând astfel mai mult efort de adaptare la noua situație.
  • 1 din 5 respondenți nu se simte pregătit să implementeze practici de siguranță digitală, reliefând astfel o nevoie reală de a investi în capacitățile/competențele conexe ale lucrătorilor de tineret.
  • Lucrul incluziv necesită timp și multe alte resurse (competențe, finanțare etc.). Este o provocare pentru multe organizații să ajungă la tinerii din medii diferite, din cauza capacității limitate pe care o au în organizația lor de a investi în această activitate.
  • Răspunsurile oferite arată că majoritatea respondenților nu sunt familiarizați cu tendințele digitale și noile tehnologii, cum ar fi tehnologia inumană, falsurile profunde, Internetul comportamentelor, Internetul obiectelor și hiperconectivitate. În cazul Metavers-ului, al inteligenței artificiale, al algoritmilor de recunoaștere facială și al lucrului/interacționării cu roboți, mulți respondenți au afirmat că sunt ușor familiarizați cu aceste subiecte. Singurele două subiecte în care 1 din 4 respondenți se evaluează ca fiind extrem de familiari sunt inteligența artificială și algoritmii de recunoaștere facială.
  • 93,6% dintre respondenții la sondajul public au afirmat că este foarte important să existe lucrători de tineret cu competențe digitale foarte bune, care să poată împuternici și să sprijine tinerii în contextul post-pandemie.

Raportul complet poate fi accesat aici  www.youthwork.digital și conține o serie de recomandări pentru organizațiile neguvernamentale și lucrătorii de tineret, companiile de specialitate precum și factorii de decizie.