YMCA EDUCATIONAL SUMMER CAMP
TABARA EDUCATIONALA DE VARA YMCA
PENTRU COPII INTRE 6-12 ANI
MODULUL I “Comunicare si creativitate”
Sesiunea I: 7-11 iulie 2014
Sesiunea II: 21-25 iulie 2014
Teme principale:
-comunicare verbala in limba romana si limba engleza
-comunicare non-verbala
-comunicare non-violenta
–public speaking
-negociere si argumentare
-reciclare creativa
-interculturalitate
Copiii au invatat sa isi depaseasca teama de a vorbi in fata unui public necunoscut, sa isi exprime corect si coerent gandurile si emotiile, sa foloseasca si sa recunoasca in mod corect atat limbajul verbal cat si cel non-verbal, sa argumenteze si sa negocieze pentru a-si atinge scopurile si dorintele.
Comunicarea non-violenta este un mod de interactiune care faciliteaza schimburile intre oameni si rezolvarea conflictelor in mod pasnic. Ea se concentreaza asupra nevoilor si valorilor impartasite de noi toti si incurajeaza folosirea unui limbaj care ne accentueaza compasiunea. Principiul de baza este acela ca orice actiune umana are ca scop implinirea unei nevoi. Descoperirea si comunicarea acestor nevoi pot consolida legaturile interumane, cooperarea si pacea.
Copiii au invatat: sa aplice diferite strategii pentru a rezolva adecvat problemele individuale sau de grup, sa negocieze cu altii copii rezolvarea unei situatii, cu sau fara ajutorul adultului, sa ia in considerare dorintele si nevoile altor persoane, sa accepte responsabilitati si sa le respecte, sa se conformeze deciziilor de grup, sa isi ofere voluntar ajutorul, sa indeplineasca o sarcina care contribuie la atingerea unui scop comun.
Activitatile de reciclare creativa precum si cele de interculturalitate sunt menite sa ii poarte intr-o aventura multilingvistica si creativa in mai multe culturi din Europa si Caucaz, interactiunea cu tinerii voluntari straini sustinand procesul de invatare si rezultatele mentionate anterior.
MODULUL II “Dezvoltare personala si stil de viata sanatos”
Sesiunea I: 14-18 iulie 2014
Sesiunea II: 28 Iulie-1 august 2014
Teme principale:
-relationare sociala
-identitate sociala
-controlul emotiilor
-alimentatie sanatoasa
-activitati sportive
-lucrul in echipa
-interculturalitate
Copiii au invatat sa isi recunoasca atat propriile emotii cat si pe ale celorlalti, sa le exprime si sa le inteleaga. Au invatat sa depaseasca emotiile negative precum teama, furia sau supararea. Acest modul impreuna cu cel de comunicare au venit si in sprijinul parintilor care se confrunta cu “crizele de nervi” ale copiilor, intrucat ii invata pe cei mici sa isi gestioneze constructiv furia si sa isi comunice nevoile si dorintele in alte moduri.
De asemenea, au invatat: sa isi exprime afectiunea fata de adult, sa interactioneze cu usurinta cu adultii din comunitate, sa manifeste incredere si relatii pozitive fata de adultii din comunitate, sa ceara ajutorul adultului cand are nevoie, sa initieze o activitate specifica varstei impreuna cu un alt copil, sa se imprieteneasca si sa mentina prietenia cu cel putin un copil, sa interactioneze din proprie initiativa in diferite contexte cu copii apropiati ca varsta, sa ofere si sa ceara ajutor altor copii atunci cand contextul o impune. Elementele de alimentatie sanatoasa- aspecte teoretice puse in practica prin activitati nonformale, recreative – dublate de cele sportive si in aer liber i-au ajutat sa adopte si sa transmita mai departe parintilor si prietenilor/colegilor un stil de viata sanatos care le permite o dezvoltare armonioasa din punct de vedere holistic: minte-trup-spirit.
Metode de lucru: jocuri interactive, jocuri de rol, teatru forum, lecturi si exercitii de dictie, storytelling, biblioteca vie, media (foto, video, radio si TV), dezbateri, proiectii, ateliere creative, munca in echipa, muzica, dans, activitati in aer liber.
Povestile sunt parte integrata a copilariei care contribuie la dezvoltarea emotionala si
comportamentala a copilului, prin modelele de urmat in viata pe care le ofera. Povestile propuse de noi sunt create de specialisti in psihologia copilului si sunt menite sa contribuie la cresterea unor copii rationali, empatici, sanatosi si bine dezvoltati din punct de vedere psiho-emotional si comportamental.
Storytelling sau arta povestirii este o metoda ce are ca punct central povestea, un traseu narativ in care personajul central urmeaza un sir de etape prestabilite. Povestea nu poate sa existe insa, fara povestitor si public. Dialogul dintre aceste trei elemente face ca aceasta metoda sa poata fi folosita atat in scop formativ/educational cat si terapeutic. Principiul de la care pornim este ca oricine poate spune o poveste. Exista povesti proprii, exista cele consacrate, si, cu siguranta exista povesti nescrise ce pot fi create chiar in momentul utilizarii metodei. Ele implica emotii, valori, experiente individuale si de grup, probleme si, cu siguranta, multiple solutii. Povestea nu este insa doar a povestitorului. Ea exista pentru a fi trasmisa, transformata, recreata. Fiecare persoana implicata in proces parcurge, la fel ca si eroul insusi, un traseu initiatic, unul de invatare.
Jocurile interactive au ca scop consolidarea relatiilor in si de grup. Prin interactiunea ghidata a copiilor se urmareste fluxul de experiente si informatii care are loc la nivelul grupului. Cu ajutorul acestor jocuri, copiii vor invata sa isi comunice unul altuia emotiile, dorintele, nevoile, sa formuleze intrebari si cereri, sa ofere ajutor voluntar, sa se implice in procese decizionale. Aceste jocuri sunt concepute pentru a stimula creativitatea, procesul de gandire conducand la o mai usoara intelegere a obiectivelor/tematicii activitatilor.
Jocuri de rol si teatru forum constituie tehnici foarte utilizate in dezvoltarea emotionata a copilului. Jocul de rol creeaza contextul imaginar in care copilul poate sa exerseze diferite comportamente sau stiluri de comunicare recent invatate. Aceasta tehnica da o nota realista si credibila situatiei simulate, oferindu-i astfel copilului posibilitatea de a experimenta situatii si trairi cotidiene cu scopul de a constientiza impactul modului in care se comporta si se exprima, asupra deznodamantului situatiei. In acelasi scop se vor folosi si tehnici de teatru forum, care sunt foarte asemanatoare jocurilor de rol, insa care vor oferi in plus posibilitatea intreruperii scenariului in orice moment pentru a inlocui personaje sau pentru a schimba decizii din trecut si a relua firul actiunii. Aceste tehnici sunt de mare impact intrucat ofera intregului grup posibilitatea de a se implica in aceeasi poveste si de a observa punctual consecintele deciziilor pe care le iau.
Biblioteca vie este asemenea unei biblioteci obișnuite, din care cititorii interesați ( copiii) împrumută cărți (invitati) pentru o perioadă limitată de timp, le citesc și le returnează bibliotecarului, pentru a fi răsfoite de următorii cititori interesați. Sunt două diferențe majore însă: cărțile sunt persoane, iar citirea lor presupune dialogul cititorului cu acestea; echipa YMCA are experienta in organizarea unei asemenea activitati iar pentru aceste tabere vom adapta “cartile” pentru a servi intereselor si nevoile grupului tinta.
Vizionarea de materiale tematice reprezinta sectiunea dedicata aminatiilor si filmelor pentru copii care nu contin scene sau limbaje violente. Aceste materiale au fost atent selectionate cu scopul de a oferi o alternativa celor promovate de media, care cel mai adesea au mesaje agresive foarte puternice prezentate intr-o maniera foarte normala. Scopul nostru nu este acela de a concura cu povestile moderne, captivante si interesante, ci de e evidentia faptul ca normalizarea comportamentelor negative pe care acestea le promoveaza este total gresita si pun in pericol sanatatea copiilor.
Ateliere de reciclare creativa: acest tip de activitati este destinat imbunatatrii creativitatii prin introducerea unor elemente de ecologie si reciclare, aspecte teoretice si practice despre hartie, carton, plastic, metal etc. Pentru a creea o legatura concreta si palpabila intre ceea ce vor invata copii pe durata atelierului si ceea ce vor implementa chiar si dupa terminarea acestuia, se vor realiza din deseuri materiale folositoare asupra carora se va reveni periodic pana la intelegerea si utilizarea corecta a acestora. Materialele vor fi luate acasa de catre copii iar parintii acestora vor fi instruiti cum sa le foloseasca daca este nevoie.
Atelierele de interculturalitate sunt menite sa largeasca orizonturile culturale si lingvistice ale copiilor, interactiunea cu tinerii voluntari straini aducand un plus de valoare procesului de invatare si obiectivelor modulelor.
Ateliere foto si video : ii invata pe copii cum sa foloseasca corect aparatele in cauza – de la incadrare, focus, culoare, lumina, sunet – activitatile individuale cat si de echipa fiind cele care ii vor ajuta sa puna in practica , dezvoltandu-si astfel competente digitale.