Federația YMCA România, fondată în 1919 sub patronajul Reginei Maria, are misiunea de a sprijini tinerii și comunitățile. Astăzi, suntem mândri membri ai YMCA Europe (membră cu drepturi depline a European Youth Forum) și World YMCA (parte a mișcării internaționale The Big Six – cea mai mare rețea globală de organizații internaționale active în domeniul tineretului). La nivel național, începând cu anul 2016, YMCA România este membră a Grupului Național de Lucru (GNL) pentru Dialogul Uniunii Europene cu Tinerii – coordonat de Ministerul Tineretului.

YMCA România este o federație națională formată din 5 organizații: Asociația YMCA Baia Mare, Asociația YMCA Cavnic, Fundația Student Plus , Asociația Young Initiative și Asociația YMCA Arad. Pe site-ul nostru puteți afla mai multe despre:

  • Activitatea noastră curentă;
  • Rapoarte și bilanțuri anuale;
  • Câțiva dintre partenerii YMCA România;
  • Activitatea noastră de cercetare, consultare și advocacy;
  • Câteva dintre aparițiile media.

Cu o istorie bogată și un angajament ferm, susținem lideri care să modeleze viitorul, precum:

  • Răzvan-Victor SASSU (președintele Asociației Young Initiative – membru al YMCA România, și trezorier al YMCA România), care este și Head of Strategy & Policy în cadrul World YMCA;
  • Alina POP (directorul executiv  al YMCA România), care este și Chief Service Officer în cadrul YMCA Europe;
  • Dragoș TARȚA 
  • (advocacy coordinator al YMCA România), care este și advocacy lead al European Youth Representative Network – grupul de advocacy al YMCA Europe.
  • Tudor RUS (project manager al YMCA România) –  membru în Green Advocacy Coalition de pe lângă World YMCA

Despre candidatura la CESE a Irinei LONEAN – din partea YMCA România

Suntem entuziasmați să vă anunțăm că am depus candidatura Irinei LONEAN în competiția organizată de CES, pentru a deveni membru în Comitetul Economic și Social European ca reprezentant al societății civile

Irina LONEAN face parte din Consiliul Director al Asociației Young Initiative – membră a YMCA România și, despre contribuția acesteia la dezvoltarea domeniului în care activăm noi – domeniul TINERETULUI, putem menționa că:

  • Este corespondent național român al Youth Wiki – enciclopedia europeană de politici de tineret, a Comisiei Europene;
  • Este membru în Rețeaua Europeană a Cercetătorilor de Tineret (Pool of European Youth Researchers – PEYR) a Parteneriatului pentru Tineret între Uniunea Europeană  și Consiliului Europei, pentru care a realizat studii precum Analiza intermediară pentru Strategia Sectorului de Tineret 2030 a Consiliului Europei, Analiza celor 9 cicluri ale Dialogului UE cu tinerii (2010-2022), Perspective asupra evaluării politice de tineret, Analiza evaluării politice de tineret în țările Consiliului Europei Jurisprudență selectată a CEDO cu privire la tineri, dar pentru care a contribuit și la dezvoltarea Bibliotecii online de evaluări ale politicilor/activităților de tineret;
  • A contribuit la dezvoltarea de standarde și politici durabile în lucru cu tinerii într-un proiect important coordonat de YMCA România, prin dezvoltarea propunerilor privind Codul de etică al lucrătorilor de tineret, Standardelor ocupaționale pentru lucrătorul de tineret și consilierul pentru tineret, Standardele pentru activitățile de tineret, Standardele pentru tabere și schimburi de tineri
  • A contribuit la dezvoltarea profesiei de lucrător de tineret în România, prin analiza nevoilor lucrătorilor de tineret transpusă în Declarația Lucrătorilor de Tineret din România din 2022;
  • A fost raportor al Resolution on the fYOUture of Youth Ecosystem – rezoluție din 2023 ce include cererile concrete ale sectorului de tineret din Europa privind susținerea prin politici publice și alocările financiare pentru tineri și sectorul de tineret în Cadrul Financiar Multianual al UE post 2027;
  • A coordonat Evaluarea temei privind sprijinul FSE pentru ocuparea și antreprenoriatul tinerilor NEET’s (în ciclurile financiare multianuale 2007-2013 și 2014-2020);
  • A co-elaborat pentru Consiliul Economic și Social din România studiul Tineretul, politicile și programele europene pentru tineret și tinerii din România, în contextul declarării de către Comisia Europeană a anului 2022 an european al tineretului;
  • De asemenea, Irina a fost consilier al secretarului de stat în domeniul tineretului în anul 2016 și a coordonat elaborarea proiectului inițial de modificare a Legii Tinerilor nr. 350/2006 (care stă la baza proiectului actual din Parlamentul României) și a coordonat elaborarea proiectului Planului de acțiune al Strategiei pentru Tineret 2015-2020;
  • Nu în ultimul rând, Irina s-a implicat în zeci de proiecte și activități pentru sprijinirea dezvoltării tinerilor și organizațiilor de și pentru tineret din România, prin facilitarea de ateliere, coordonarea de sesiuni de formare și realizarea de manuale și ghiduri.

Totodată, Irina LONEAN este, din 2013, doctor în științe politice al Universității din București și al Université Libre de Bruxelles (cu o teză în limba franceză), după ce a absolvit facultatea și masterul de științe politice (ambele ca șefă de promoție) și, în plus, facultatea de drept (toate trei la Universitatea din București).

La cei 38 de ani, Irina are o bogată CARIERĂ ACADEMICĂ ȘI DE CERCETARE, cu 12 ani de activitate didactică, în care a predat la 3 universități (5 facultăți și institute), un total de 6 subiecte (în limbile română, engleză și franceză): 

  • politica anticorupție, integritatea publică și transparența administrativă (lb. română);
  • indicatori de performanță, monitorizarea și evaluarea politicilor și proiectelor (lb. română);
  • programele și proiectele finanțate de UE (lb. română);
  • politici publice (lb. franceză);
  • management de proiect (lb. română și engleză);
  • introducere în comunicarea politică (lb. franceză).

De asemenea, Irina are 3 articole publicate în volume și 7 în reviste și publicații indexate, a participat la 13 conferințe naționale și internaționale și a obținut 3 burse internaționale de studiu.

CARIERA SA PROFESIONALĂ include peste 10 structuri pentru care a lucrat, printre care: Parteneriatul pentru Tineret între Uniunea Europeană și Consiliul Europei, Transparency International Secretariat din Berlin, Transparency International România, Ministerul Tineretului și Sportului, Asociația Pro Democrația etc.

De asemenea, a lucrat ca freelancer pentru peste 20 de structuri, dintre care amintim: Banca Mondială, ECORYS Poland, Smart Integration, QURES Quality Research and Support etc.

Dintre cei peste 20 de beneficiari ai proiectelor, rapoartelor, evaluărilor, analizelor pe care le-a coordonat sau în care a avut rol de expert, expert în advocacy și/sau evaluator menționăm: Consiliul Europei, Comisia Europeană prin direcțiile DG EAC, DG INTPA și DG Employment, UNICEF (Biroul Regional Europa și Asia Centrală, precum și Birourile de țară din România, Moldova și Turcia), Agenția Națională a Funcționarilor Publici, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Ministerul Tineretului și Sportului, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Agriculturii, Municipiul Pașcani, Municipiul Câmpina, Municipiul Aiud, Hidroelectrica S.A., WWF România, Secretariatul General al Guvernului, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Agenția de Dezvoltare Regională București-Ilfov etc.

Dintre rezultatele celor peste 55 de proiecte mari pe care le-a coordonat sau în care a activat ca expert, expert în advocacy și/sau evaluator, în afara celor din domeniul tineretului, mai menționăm: 

  • Pactele de Integritate pentru Cadrul Financiar Multianual 2021-2027 – activitatea Irinei de expert în advocacy la nivelul UE promovând integrarea acestor Pacte ca mecanism standard de prevenire a corupției în gestionarea fondurilor UE, iar recomandările sale influențând dezbaterile privind guvernanța financiară europeană, consolidând rolul societății civile în monitorizarea fondurilor publice. Rezultatul concret al acestor activități din 2019-2021 este că Pactele de Integritate au fost incluse și în Programe ale Politicii de Coeziune în alte State Membre ale UE care se confruntă cu riscuri privind integritatea și eficiența achizițiilor publice;
  • Rapoarte de Evaluare a mecanismelor și capacității de implementare a Fondurilor Europene Structurale și de Investiții și rapoartele de Evaluare a principiilor orizontale pentru aceste fonduri – recomandările Irinei din 2019-2023 influențând gestiunea Politicilor de Coeziune în România;
  • Rapoartele de Evaluare a impactului Programului Interreg V-A România-Ungaria și de Evaluare a impactului Programului Interreg-IPA de cooperare transfrontalieră România-Serbia – recomandările Irinei din 2021-2023 sprijinind îmbunătățirea inițiativelor de cooperare transfrontalieră în domenii cum ar fi transport, mediul, turismul, sănătatea;
  • Rapoartele de Evaluare a Programului Operațional Regional 2007-2013, pentru DMI 3.4 (Reabilitarea / modernizarea / dezvoltarea și echiparea infrastructurii preuniversitare, universitare și a infrastructurii pentru formare profesională continuă) și DMI 5.2 (Promovarea potențialului turistic și crearea infrastructurii necesare în scopul creșterii atractivității României ca destinație turistică) – recomandările Irinei din 2014-2015 influențând investițiile în educație și turism, inclusiv turism sustenabil finanțate în cadrul politicii de dezvoltare regională;
  • Rapoartele de Evaluarea a managementului performanței Programului Operațional Capacitate Administrativă 2007-2013, de Evaluare a principalelor intervenții prevăzute în cadrul OS 1.3 și 2.3. ale Programului Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020 și de Evaluare a măsurilor legate de justiție în POCA 2014-2020 – recomandările Irinei din 2014-2015, 2019-2020 și 2022-2023 au vizat reforma justiției și administrației; 
  • Rapoartele de Evaluare intermediară FSE+ și Evaluare ex-post FSE, realizate pentru DG Employment al Comisiei Europene – analizele la care a contribuit Irina în 2023-2024 au vizat îmbunătățirea politicilor europene de finanțare în domenii precum ocuparea forței de muncă, educația și incluziunea socială, influențând direcțiile viitoare ale FSE+ la nivel european;
  • Rapoartele de Evaluare a Programelor de țară UNICEF în Bosnia Herțegovina, Macedonia de Nord, Bulgaria, Kârgâstan, Moldova și Ucraina – rezultatele Irinei din 2021-2024 au influențat politicile de educație și sănătate la nivel internațional, promovate de UNICEF;
  • Rapoarte, studii și broșuri pentru proiectul Codului de procedură administrativă (coordonat de Ministerului Dezvoltării Lucrărilor Publice și Administrației) – rezultatele Irinei din 2022 au contribuit la Tezele prealabile ale proiectului Codului de procedură administrativă adoptate prin HG nr.946/2023.

Considerăm că advocacy-ul eficient presupune nu doar dedicare, ci și o expertiză riguroasă, consolidată prin practică îndelungată. Irina LONEAN excelează în acest sens, demonstrând o capacitate remarcabilă de a gestiona volume extinse de informații, de a înțelege nuanțele legislative și de a formula propuneri care să reflecte atât nevoile locale, cât și prioritățile europene. Prezența sa în CESE ar garanta că vocea societății civile românești este exprimată cu autoritate, competență și o viziune strategică, contribuind astfel la promovarea unor politici echilibrate și sustenabile.

Pe lângă delegarea noastră și 2 susțineri internaționale, candidatura Irinei LONEAN pentru Comitetul Economic și Social European mai este susținută și de o coaliție puternică de 33 de organizații românești, active la nivel local, național și internațional (prin afilierile acestora), unite de un angajament comun pentru valorile democratice, participarea civică și transparența decizională. Printre acestea, 24 de organizații sunt dedicate tineretului, având totodată un impact major în promovarea incluziunii sociale, educației pe tot parcursul vieții și dezvoltării comunitare. Sprijinul extins se reflectă și în alte domenii esențiale, precum integritatea publică, cultura, mediul, sportul și sănătatea, consolidând astfel o reprezentare diversă și echilibrată. Susținerea se extinde pe 17 județe din România (în afara municipiului București), iar 7 dintre cele 33 de organizații activează în mediul rural, oferind astfel o perspectivă echilibrată între realitățile urbane și rurale. Această rețea de sprijin are o dimensiune europeană puternică, cu 9 rețele internaționale la care organizațiile sunt afiliate, ceea ce creează oportunități strategice pentru colaborare și mobilizare. Mai mult, una dintre organizațiile susținătoare găzduiește un centrul Europe Direct, iar 7 organizații administrează centre de tineret, asigurând astfel o legătură directă și continuă cu tinerii din România.

Această susținere extinsă demonstrează încrederea puternică a societății civile din România în capacitatea Irinei LONEAN de a reprezenta cu profesionalism și responsabilitate interesele României la nivel european și de a contribui activ la procesele decizionale din cadrul CESE.

Susținerea extinsă pentru candidatura Irinei LONEAN nu se limitează la o declarație de principiu, ci se concretizează prin angajamente clare din partea organizațiilor se alătură eforturilor YMCA România în acest demers. 

Șapte dintre cele 33 de organizații au asumat explicit că vor aloca resurse pentru a susține activ mandatul Irinei în CESE, contribuind direct la organizarea de consultări și facilitarea dialogului cu societatea civilă. Aceste organizații acoperă o paletă diversă de domenii, de la integritate publică și incluziunea romilor, până la tineret, învățare și incluziune socială, asigurând astfel o reprezentare echilibrată a priorităților societății civile. Geografic, acestea sunt poziționate în București, Arad, Caraș-Severin, Constanța și Vrancea, ceea ce oferă un cadru național solid pentru consultările planificate. În plus, 20 dintre organizațiile susținătoare s-au angajat să sprijine activ diseminarea rezultatelor și să contribuie la implicarea cetățenilor cu care lucrează în inițiativele Irinei LONEAN în CESE. Această mobilizare nu doar că asigură o legătură constantă între structurile europene și realitățile locale, dar reflectă și un angajament colectiv pentru o societate civilă mai bine reprezentată la nivel european. Prin acest sprijin structurat și activ, candidatura Irinei LONEAN beneficiază de o bază solidă pentru a aduce o contribuție reală în CESE și a reprezenta cu eficiență interesele societății civile din România.

Astfel, le mulțumim pentru sprijin și implicare următoarelor structuri:

  1. Organizația internațională WORLD YMCA
  2. Organizația europeană YMCA EUROPE
  3. Organizația națională TRANSPARENCY INTERNATIONAL ROMÂNIA
  4. Asociația OFENSIVA TINERILOR (Arad)
  5. Asociația EIVA (Arad)
  6. Asociația Clubul Sportiv EXPERIENȚA MULTISPORT (Arad)
  7. Asociația ARYAS NGO (Argeș)
  8. Asociația COPIII ÎN SÂNUL FAMILIEI (Bacău)
  9. Asociația de Tineret ONESTIN (Bacău)
  10. Asociația INNOVATION EDUCATION LAB (Bacău)
  11. Asociația CĂTUNUL VERDE (Bihor)
  12. Asociația YOUNG INITIATIVE (București)
  13. Asociația A.R.T. FUSION (București)
  14. Asociația pentru Cooperare și Dezvoltare Durabilă – ACDD (București)
  15. Asociația REPER21 (București)
  16. Asociația NEVO PARUDIMOS (Caraș-Severin)
  17. Asociația BEYOND (Cluj)
  18. Asociația HÂRȘOVA 3D (Constanța)
  19. Asociația CENTRUL PENTRU DEZVOLTARE COMUNITARĂ DURABILĂ (Dolj)
  20. Asociația CENTRUL EDUCAȚIONAL DE RESURSE ȘI TRAINING (Dolj)
  21. Asociația COMUNITĂȚI PENTRU TINERET  – ACT (Dolj)
  22. Asociația pentru Inițiative și dezvoltare continuă – A4ACTION (Ilfov)
  23. Asociația CIVIC ORIENATION AND SOCIAL INTEGRATION (Ilfov)
  24. Fundația de Voluntari SOMASCHI (Maramureș)
  25. Asociația de Tineret, Turism și Ecologie CUTEZĂTORII MUNȚILOR (Satu Mare)
  26. Asociația EUROMOVE (Sibiu)
  27. Asociația YOUTH DIVISION (Sibiu)
  28. Asociația RĂDĂUȚIUL CIVIC (Suceava)
  29. Asociația CENTRUL PENTRU DEZVOLTARE PERSONALĂ ȘI PROFESIONALĂ (Timiș)
  30. Asociația Culturală EMBARGO (Timiș)
  31. Asociația ZURY (Timiș)
  32. Asociația ZÂMBETE COLORATE (Vâlcea)
  33. Asociația AIDE (Vâlcea)
  34. Asociația LUMEA LUI PINOCCHIO (Vrancea)
  35. Asociația VOLUNTARIAT PENTRU VIAȚĂ (Vrancea)

Nu în ultimul rând, îi mulțumim Irinei LONEAN pentru efortul său dedicat în această candidatură și pentru că demonstrează, prin profesionalismul ei excepțional, că domeniul Tineretului este compus și din adevărați experți. Noi considerăm că această candidatură subliniază că Tineretul merită un loc în Comitetul Economic și Social European (CESE), dar să fie și reprezentat de profesioniști desăvârșiți care pot modela un viitor mai bun pentru întregul domeniu. 

Așadar, îi urăm mult succes Irinei și așteptăm împreună, cu emoție, desemnarea câștigătorilor, care va avea loc luni – 24 martie 2025. 

Indiferent de rezultat, ne bucurăm că noi, ca structură federativă specializată în domeniul Tineretului, am avut ocazia să propunem un candidat extrem de competent,  apreciat și respectat în domeniul nostru (atât la nivel național cât și la nivel internațional), care nu a ars etape și care are o carieră impresionantă, plină de activități concrete, trasabile, bogate în conținut relevant, ce demonstrează cu dovezi un nivel superior de cunoștințe.